Slik blir hverdagen mindre stressfull!

Slik blir hverdagen mindre stressfull!

Hei,

Håper du hadde en nydelig jul, om ikke annet enn en tid der du fikk fylt opp i overskuddslagrene på flere områder!

Snakket med en ungdomsvenninne som sa hun ofte var mer stresset i januar enn i desember. Grunnen var følelsen av å starte med blanke ark gjorde at hun følte at alt måtte være i klare rutiner og på stell både når det gjaldt ryddige og strukturerte hverdager, god mat, trening, mer tid til venner, helgeplaner osv.

Jeg kunne faktisk si meg litt enig. Ikke minst fordi jeg elsker å få maks ut av  dagene jeg får tildelt. Livet er for meg dyrbart. Enkelt og greit. Jeg prøver å være meget bevist på å bruke det best mulig.

Uansett – det er lett for å bli stressa av så mangt!

SÅ, jeg tenkte jeg derfor skulle dele med dere noen av mine tips for å få maks ut av hverdagen slik jeg liker det best – selv for å sikre rolige sofadager.

1. Setter opp ukeplan for hva jeg skal gjøre når

For mange høres dette kanskje enda mer stressende ut, men det er absolutt en teknikk for å få flyt i hverdagen din. Dersom du i tillegg prioriterer listen ut fra hva som gir deg mest verdi er det garantert en god måte å sikre en super hverdag på (husk at husarbeid også kan være med på å gi deg selv verdi 😉 Er du super fan av fine papirlister? Ta en titt på denne siden her: This Weekly Planner pad

2. Bruk døtid godt!

Har du som meg lang kjøretur til og fra jobb? Ring venner og familie! Hvem har ikke den evige dårlige samvittigheten over at man ikke har tid til å ta kontakt med nære og kjære? Selv har jeg aldri fått ringt så mange som etter at jeg fikk meg jobb med 8 mil kjøring til og fra hver dag. Tiden flyr og man får kvalitetssamtaler med sine.

Eller, lytt til avslappende musikk og tren på å puste godt og dypt ned i magen

3. Beveg deg nok!

Ok, å finne tid til trening kan være nok til at men får svetteperler på pannen MEN det er ikke til å stikke under en stol, og forskningsbasert påvist, at trening gir mer energi som igjen gjør oss mer effektive. OG folk som trener takler stress bedre. Så, hva venter du på? Trening gir deg endorfiner. Endorfiner gjør deg lykkelig. Lykkelige folk stresser og skriker mindre 😉

5. Skriv dagbok

Som blogger har jeg innsett hvor heldig jeg egentlig er; hele bloggen er jo en mega dagbok over flere år! Nå skal jeg ikke si at å blogge hjelper til en mindre  stressende hverdag – hehe – MEN å skrive ned stikkord om dagen sin, hva som har vært bra og hva unngå fremover….. Skrive ned hva en dømmer om og hva en vil legge en plan for….uansett form er det en god ting å bekrefte overfor seg selv hvordan man gjør valg underveis. Dagene har så lett for å fly og bli brukt til lite og ingenting. Å evaluere innimellom er ikke dumt. Det er aldri for seint å endre kurs!

6. Lær deg hva som trigger stress hos deg!

Rett og slett finn ut hva du blir stressa av og når du blir stressa. Her må du kanskje analysere litt, men de fleste av oss vet det nok om vi kjenner litt etter. Det går jo ofte et mønster i det meste i livet vårt. Det viktigste er å være ærlig med seg selv og hva som fungerer best for deg. Ikke la andre stoppe deg i å endre noe som stresser deg. Å endre vaner kan være en prosess om du ikke vanligvis tar lett tak i ting som påvirker deg. Men til oftere du gjør det til mer ekspert blir du <3

7. Rydd tid til deg selv og det du elsker å gjøre!

Dette er nok noe av det viktigste: for å få energi til andre må du gi deg selv energi! Så enkelt, men for mange så vanskelig å se. Effekten derimot, selv om det kanskje bare er snakk om å legge inn en 20 minutters intervaller om kvelden etter at kidsa har lag seg ser vi gir uendelig med verdi hos kundene våre.

Hva gjør du for en mindre stressfull hverdag? Del gjerne DINE tips med oss i kommentarfeltet under.

Vi ønsker deg en herlig start på det nye året <3

av Evy Therese aka Fitnessfrue