Slik unngår du å trene kun for å brenne kalorier

Slik unngår du å trene kun for å brenne kalorier

Hvor kjedelig er det ikke å trene utelukkende på grunn av bokstavene kcal?

Eller trene fordi du skal kunne spise mer usunt?

For meg er det i hvert fall døden på alt som heter treningsmotivasjon!

Derfor har jeg laget en liten liste som kanskje kan gi deg noen tips til hvordan man kan komme seg ut av det evige kaloriforbrenningsjaget.

Til deg som har lyst til å endre fokus;

1. Sett deg et tidsbestemt mål i en utholdenhetsidrett. Eks; delta i et triatlon, 10 km løp eller sykkelritt. Det finnes flust av både idretter, distanser og eventuelt konkurranser som passer for deg og ditt utgangspunkt.

2. Test deg selv og se hvor godt du gjør det på denne distansen. Hvis du velger en veldig lang distanse, trenger du ikke teste deg i hele, men deler av distansen. Resultatet ganger du opp til den fullstendige distansen slik at du får en tid å gå ut fra.

3. Bruk dette resultatet til å legge grunnlaget for utholdenhetstrening videre. Intervalltrening er topp for å jobbe med utholdenhet. Bruk både korte og lange intervaller i treningen.

4. Test jevnlig. Om du eksempelvis skal stille i et halvmaraton, test deg på 10 kilometers økter og eventuelt noen lengre distanser. HUSK at målet er å forbedre snitthastighet!

5. Tren styrke for at musklene dine skal støtte opp om målet ditt. Antall økter må du vurdere ut fra målet du har satt. Kanskje er styrketrening hovedfokus, og utholdenhet mer sekundært, da holder du deg til det og velger gjerne en utholdenhetsdistanse som er kortere og mer intens. Dette for å støtte opp om muskelveksten du ønsker.

6. Ha snittfart i hodet når du trener. Veksle mellom lavintensive og høyintensive økter.

7. Sjekk at du forbedrer deg. Om ikke, evaluer. Trener du hardt nok når du først skal ta i?

8. Om du ikke har pulsklokke, lær deg hvordan du ellers kan vite hvilke pulssoner du ligger i når du trener.

9. Spis etter målet. Tenk tallerkenmodellen.

10. Lykke til!

Hilsen Trine i Eat & Train- teamet som åpnet konkurransesesongen med årets første halvmaraton i dag.