Livet med barn er HEKTISK, ikke AKTIVT!

Livet med barn er HEKTISK, ikke AKTIVT!

Hvor aktiv kan det gå an å være når man har små barn som skal følges opp?

Med fare for å kaste inn en brannfakkel hos mammapolitiet her; jeg er overbevist om at mange blander kortene og tror at det å ha barn er synonymt med å leve et aktivt liv.

Snarere tvert om, vil jeg hevde at det er!

I hvert fall har jeg, som i utgangspunktet er et aktivt menneske som oppsøker både trening og hverdagsaktivitet når jeg har muligheten, erfart at det skal godt gjøres å både ha tid til egentrening og en aktiv hverdag.

Hvorfor skriver jeg egentlig dette?

– Jo, fordi jeg tror det er utrolig viktig å være bevisst over at det er forskjell på å være aktiv og travel. Og at en hektisk livsstil over tid, tapper deg for krefter og energi. Mens en aktiv livsstil, bygger deg opp og GIR deg overskudd.

Jeg har over en periode brukt Apple-klokken min til å måle hva en gjennomsnittlig dag krever. NB! Dette er uten trening og innlagte turer.

Resultatet er slående – negativt.

  • Ikke nok skritt – kanskje maks fire tusen om jeg ikke gjør noe aktivt for å komme opp i 10.000 som er målet. Da må jeg gå tur i lunsjen eller etter at barna er lagt.
  • Langt fra målet om 30 minutters trening hver dag (målt ift pulsen).
  • Jeg kommer godt ut på stående aktivitet fordi jeg har hev-senk pult. Men den må jeg bruke aktivt om jeg skal nå mitt daglige mål.

Jeg har fundert litt på dette og hva de “aktivitetstyvene” i et småbarnsliv er;

  • Lite søvn!
  • Lite egentid i utganspunktet.
  • SYKDOM (høsten, vik fra meg hva kommer til omgangssyke, forkjølelse etc…)
  • Logistikk-helvete som krever bilkjøring fremfor å ta beina fatt eller bruke sykkel.
  • De fleste jobbene våre er stillesittende og foran en skjerm.
  • Med flere barn er det vanskelig å gå mer enn ti meter før noen skal ha mat, pause, fryser, er sliten etc, når man endelig kommer seg ut på tur!
  • Hva er egentlig igjen av ettermiddagen når man har kommet seg hjem og skal lage middag eller rekke en aktivitet (som man ikke kan stikke i fra fordi barna er for små til å være alene på aktiviteten).
  • Konstant spenn mellom ikke nok tid på jobb og ikke nok tid hjemme, gjør at de færreste prioriterer trening.
  • Lite energi fordi de små tapper deg for det du har.
  • Når barna endelig er i seng, er det kanskje et eldre søsken som skal ha oppmerksomhet, hentes på trening eller følges opp med lekser.

Nettopp fordi det er så mange tidstyver i et småbarnsliv, og logistikk-utfordringer, så må man ha en plan om man skal klare å komme seg over dørstokkmilen.

Med andre ord; det krever planlegging, avsetting av tid i kalender og koordinering hjemme om jeg skal komme i havn med en god trenings- og aktivitetsuke.

Gjør leken til en familieaktivitet.

Og i høstmørket vet vi jo alle at det er litt tyngre å komme seg ut av døren.

Her er mine tips for å klare å både få tid til egen trening og et aktivt familieliv;

  • Gjør klare avtaler med mann/samboer/andre støttepersoner – i forkant av en ny uke.
  • Legg avtalene INN i kalender – hvis ikke er det lett å skippe.
  • Legg frem klær i forkant.
  • Gjør avtaler med andre.
  • Ha en god hodelykt til morgenturer og kveldsturer – enten gå eller jogg/løp.
  • Sett deg et mål for treningen (avgjørende)!
  • Tenk på hva treningen GJØR med deg etterpå, den følelsen av å gjennomføre. Ikke hvor tungt det er å komme å gang.
  • Gå på lyktetur med barna på ettermiddagen og spis middag/kveldsmat på tur.
  • Planlegg/legg inn en helgetur med hele familien og hold dere til planen uansett vær.
  • Avtal en helgeøkt for deg selv/mannen/kjæresten. Gi rom til den andre for at den skal gi rom til deg.
  • Lag familiekonkurranser der aktivitet er med, enten det er hopping med tau, danseleker inne, trampolinelek, 60-meter`n osv.

GOD AKTIV UKE VIDERE!

Trine i Eat & Train-teamet