Er du klar for monstercardio?

Er du klar for monstercardio?

Som det ligger i ordet må du i denne korte, knallharde og ikke minst effektive økten hente frem monsteret i deg. Du skal pushe deg selv til det ytterste.

Her har du to varianter – begge variantene krever at du er god og varm i musklaturen før du starter:

1. Intervaller på mølle med så bratt stigning jeg klarer, og i så høy fart du klarer.

Prøv for eksempel med at du setter 10% stigning på møllen, og løper i 14-16 km/t. Spurt i 1 min, og har pause i 20 sek der du står helt stille. Dette gir deg følelsen av sprint! unnamed19

2. Kombinasjon: elipse og cardioøvelser med vektbelastning.

Ha klar en steppkasse, en vektskive og 2 manualer. Bruk for eksempel en vektskive på 10-15 kg og manualer på minimum 5 kg.

Stepp på elipsemaskinen i så høyt tempo du klarer MEN med så tung belastning du klarer. Du skal IKKE vispe med bena som en hjulvisp. Her skal det brenne i rumpe og lår – og i pulsen. Ha fokus på å tråkke med helen ned, ikke på tærne. Dette gjør du i 2 min

Så hopper du raskt av, og over på stepkasse. Gjør spenst hopp med dype utfall med en vekt i hver hand. Hold på i 1 minutt. Så tilbake til elipsemaskinen i nye 2 min, så over til spensthopp på gulvet med vektskive forann deg i 1 min, så tilbake til elipse maskinen…. slik holder du på i 15 min. Hold koken, ikke ta pauser. unnamed20unnamed30 unnamed28 unnamed29 unnamed27unnamed18unnamed25unnamed24

Personlig merker jeg stor forskjell på forbrenningen mellom de periodene jeg kjører slike HIT økter og når jeg dropper.  Men mest av alt: Den deilige følelsen når man har gjennomført!

Start der du er nå og bygg deg gradvis opp dersom du ikke er vant til å løpe med stigning, og i så veldig høy fart. Det viktigste er at du skal kjøre maks av det DU klarer, og opplever en god progresjon.

God trening!

av Evy Therese aka Fitnessfrue